Aarden of gronden

Aarden of  gronden. Zoals de zon ons warmte en vitamine D geeft, zo geeft moeder aarde ons voedsel en water. Een oppervlakte om op te wandelen, te zitten, te spelen, te bouwen en een eeuwige, natuurlijke milde energie. Je kunt de energie van moeder aarde niet zien, maar sommige mensen kunnen het voelen als zij buiten gaan wandelen over het natte strand of op een vochtig grasveld. Zo is er de oude traditie “dauwtrappen”, de mensen deden dat niet zomaar maar voor hun gezondheid. Je goed aarden kan wellicht het verschil betekenen tussen je goed voelen en je niet zo goed voelen. Tussen weinig energie en veel energie hebben en ook tussen goed slapen en niet zo goed slapen.

De mensheid heeft altijd op blote voeten gelopen en op de grond geslapen, totdat wij de bedden en schoenen uitvonden en gingen gebruiken. Wij slapen niet meer op de grond, lopen niet meer met onze blote voeten op de aarde maar op schoenen. De vloeren in onze huizen zijn geïsoleerd. Zo zijn we het contact met moeder aarde kwijt geraakt en zijn we los gekoppeld van de helende energie die zij kan geven.

Je bent goed geaard wanneer je:
‘Ok’ bent met jezelf, de mensen om je heen en het hier en nu.
Het gevoel hebt goed in je lichaam te zitten, je contact hebt met je lichaam en de aarde.
Letterlijk en figuurlijk stevig in je schoenen staat en lekker in je vel zit.
Moeiteloos weet wat goed voor je is.

Je bent niet goed geaard wanneer je:
Je emotioneel en instabiel voelt.
Héél veel nadenkt.
Er ‘niet bij’ bent, niet in het hier en nu bent en je constant zit te dagdromen.
Een zweverig gevoel hebt.
Je futloos en moe voelt.
Veel hoofdpijn hebt.
Weinig contact hebt met je lichaam en/of de omgeving waar je je bevindt.
Je gedachten niet kan omzetten in actie.
Moeite hebt met grenzen aangeven.
Moeite hebt met je eigen plek innemen.

Wanneer je niet goed geaard bent kun je je instabiel voelen, en snel uit balans raken. Ook ben je over het algemeen veel gevoeliger voor invloeden van buitenaf en binnenuit dan wanneer je goed geaard zou zijn.

Slecht geaard, wat doe je eraan?
Door middel van lichamelijke oefeningen en speciale meditaties kun je jezelf bewust aarden.
Bijvoorbeeld door na het werk te gaan sporten of je op een andere manier bewust te worden van je lijf, bijvoorbeeld door massage. Hiermee kan je het contact met je lichaam weer wat herstellen. Let ook op je zithouding, billen op de stoel en voetzolen op de grond. Natuurlijk helpt op blote voeten lopen of lekker de natuur in gaan ook om te aarden.

Hieronder een simpele oefening om je gronding te versterken. Dit kun je gewoon zittend, bijvoorbeeld achter je bureau, doen.
Ga met je aandacht naar benen en je voeten. Voel hoe je benen de stoel raken. Voel hoe je voeten contact maken met de grond.
Word je bewust van de zwaartekracht die je zachtjes in de stoel trekt. Ontspan je benen door je spieren terwijl je inademt even aan te spannen en op je uitademing weer los te laten.

Ga met je aandacht naar je voeten. Stel je voor dat er wortels uit je voeten groeien. Die wortels verankeren je diep in de aarde. Ze zorgen voor jouw stevigheid. Voel maar hoe je voeten zwaar worden.
Adem een paar keer rustig in en uit terwijl je met je aandacht bij je voeten blijft.

Beëindig de oefening door je tenen te bewegen en je benen even zachtjes los te schudden. Misschien voel je de behoefte om je even uit te rekken of te gapen, lekker doen.

Wanneer je je spiritueel gaat ontwikkelen is goed kunnen ‘aarden’ of ‘gronden’ van levensbelang om in het hier en nu te blijven.

Heb je iets aan deze blog gehad of vragen naar aanleiding van mijn blog? Laat het me hieronder gerust weten. Indien je een vraag wilt stellen, gewoon doen! Ook als je meer over een bepaald onderwerp wilt weten hoor ik graag van je.

Warme groet,

Amanda
Tel je zegeningen, het liefst iedere dag

 

Geef een reactie